سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوت Thunderbolt 4 در مقابل USB4 چیست؟

Thunderbolt 4 در مقابل USB4: تفاوت بین این دو چیست؟

در این مقاله (تفاوت Thunderbolt 4 در مقابل USB4 چیست؟) میخواهیم تفاوت های کلیدی بین Thunderbolt 4 و USB4 را توضیح دهیم

Thunderbolt 4 و USB4 به سرعت در حال تبدیل شدن به بالا ترین استاندارد اتصال در بهترین لپ تاپ های بازی و بهترین رایانه ها هستند

هر کدام یک کانکتور USB Type-C (USB-C) دارند، می‌توانند تا 40 گیگابیت بر ثانیه سرعت داشته باشند و از ویدئو و انتقال برق پشتیبانی می‌کنند.

این فناوری‌ها شباهت‌های زیادی دارند که تشخیص آن‌ها دشوار است. اما تفاوت بین Thunderbolt 4 و USB4 مهم است.

اطلاعات فنی زیادی برای بررسی وجود دارد،(تفاوت Thunderbolt 4 در مقابل USB4 چیست؟) اما ما جزئیات را تا آنجا که ممکن است برای کمک به رفع در سردرگمی پیرامون این نوع اتصالات جمع آوری کرده ایم

. اگرچه در خرید دستگاه‌هایی با پورت‌های Thunderbolt 4 یا USB4 با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد، اما دانستن اینکه چه چیزی این دو را از هم جدا می‌کند به شما کمک می‌کند تا خرید آگاهانه‌تری داشته باشید.

تفاوت Thunderbolt 4 در مقابل USB4 چیست؟

تاندربولت 4 چیست؟

فناوری Thunderbolt توسط اینتل و اپل معرفی شد و اولین بار در MacBook Pro در سال 2011 ظاهر شد.

این فناوری نمایشگرهایی با وضوح بالا و انتقال داده با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه (میلیاردها بیت در ثانیه) را با ترکیب فناوری DisplayPort و PCI Express در یک کابل انجام داد.

در اینجا Thunderbolt 2 وارد شد و پهنای باند را دو برابر کرد و پشتیبانی از DisplayPort 1.2 را اضافه کرد. طولی نکشید که Thunderbolt 3 با پهنای باند 40 گیگابیت در ثانیه برای اولین بار معرفی شد.

اینتل Thunderbolt 4 را در جریان CES 2020 معرفی کرد و مشخصات نهایی را در جولای همان سال منتشر کرد.

یک اتصال کابلی تاندربولت 4 قادر به انتقال داده با سرعت بالا، برق و شارژ دستگاه ها و نمایش ویدیو به مانیتورهای خارجی است.

Thunderbolt 4 دارای حداکثر پهنای باند دو طرفه 40Gbps است و چهار برابر سریعتر از USB 3.2 Gen 1 است. همچنین می توانید حداکثر پنج دستگاه Thunderbolt را به یک رایانه متصل کنید. Thunderbolt 4، با PCIe، DisplayPort و USB4 سازگار است و با سری های قدیمی تر Thunderbolt از طریق اتصال USB-C سازگار است

. تاندربولت 4 با حداقل نیاز به داده PCIe 32 گیگابیت در ثانیه، عملکرد بهتر و سرعت انتقال بالایی را ارائه می دهد.(تفاوت Thunderbolt 4 در مقابل USB4 چیست؟)

تاندربولت 4 به لطف ظرفیت پهنای باند بالای خود، به شما امکان می دهد دو مانیتور 60,4K هرتزی یا یک مانیتور 60,8K  هرتزی را متصل کنید

. شما می توانید بسیاری از دستگاه های مختلف را با تاندربولت 4 شارژ کنید، از جمله گوشی های هوشمند، تبلت ها و حتی برخی از لپ تاپ ها. به دلیل تطبیق پذیری آن، می توانید استدلال کنید که Thunderbolt 4 تنها نوع اتصال مورد نیاز و کاربردی است زیرا اتصال راحت برای انواع لوازم جانبی را برای کاربر فراهم میکند .

Thunderbolt 4 به شما این امکان را می دهد که لپ تاپ خود را با استفاده از صفحه کلید یا ماوس خارجی که از طریق پورت Thunderbolt 4 متصل است، از حالت خواب بیدار کنید.

همچنین دارای حفاظت از دسترسی مستقیم به حافظه (DMA) است که می تواند به صورت فیزیکی از حملات DMA جلوگیری کند. Thunderbolt 4 این کار را با ایجاد حافظه مجازی برای هر دستگاهی که به لپ تاپ شما متصل میشود با مسدود کردن دسترسی به حافظه کل سیستم انجام می دهد.(تفاوت Thunderbolt 4 در مقابل USB4 چیست؟)

می توانید با کلیک کردن بر روی لپ تاپ 15 اینچی ایسوس TUF Gaming F15 FX507ZM-A مشخصات این لپ تاپ که دارای پورت Thunderbolt 4 می باشد را مشاهده نمایید .

تفاوت Thunderbolt 4 در مقابل USB4 چیست؟

USB4 چیست؟ 

Universal Serial Bus  که بیشتر با نام USB شناخته می شود، از سال 1996 وجود داشته است و برای استاندارد و راحت ترکردن اتصال دستگاه های جانبی به رایانه های شخصی طراحی شده است.(تفاوت Thunderbolt 4 در مقابل USB4 چیست؟)

USB4 بر اساس پروتکل Thunderbolt است و به همین دلیل سرعت آن تا 40 گیگابیت بر ثانیه نیز می‌رسد .

این دستگاه با USB 3.2 و حتی USB 2.0 را دارا و سازگار است، اگرچه به یک آداپتور برای کابل USB4 نیاز دارید زیرا از کانکتور USB-C استفاده می کند.

USB4 از DisplayPort 2.0 پشتیبانی می‌کند و قادر به خروجی ویدیو با وضوح 8K و حتی 16K در 60 هرتز است. اما برخلاف Thunderbolt 4، از پشتیبانی از مانیتور دوگانه برخوردار نیست.

DisplayPort 2.0 می تواند تا 80 گیگابیت در ثانیه استفاده کند زیرا فقط داده ها را در یک جهت (به مانیتور) منتقل می کند.

USB4 حتی برای اتصال یک GPU خارجی به اندازه کافی سریع است. توان تحویل 100 وات مشابه تاندربولت 3 را دارد.

اگرچه USB4 قادر به سرعت انتقال 40 گیگابیت در ثانیه است، برخی از دستگاه ها فقط تا 20 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می کنند .

. علاوه براین  USB4 قادر به ارائه 100 وات برق است، حداقل نیاز آن 7.5 وات است.(تفاوت Thunderbolt 4 در مقابل USB4 چیست؟)

می توانید با کلیک کردن بر روی لپ تاپ 13 اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 مشخصات این لپ تاپ که دارای پورت USB4 می باشد را مشاهده نمایید .

تفاوت Thunderbolt 4 در مقابل USB4 چیست؟

Thunderbolt 4 و USB4: شباهت ها و تفاوت ها 

تشخیص Thunderbolt 4 و USB4 از هم سخت است. هر دو از یک کانکتور USB-C استفاده می کنند، قادر به ارائه سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه هستند، از عبور ویدیو به نحو عالی پشتیبانی می کنند و می توانند دستگاه ها را روشن و شارژ کنند.

این موضوع وسوسه انگیز است که Thunderbolt 4 و USB4 را اساساً یکسان بدانیم، این دو فناوری تفاوت های متمایزی دارند.

دستگاه های USB4 می توانند حداقل سرعت پیوند 20 گیگابیت بر ثانیه داشته باشند. در مقایسه، تمام دستگاه‌های Thunderbolt 4 دارای حداقل نیاز 32 گیگابایتی هستند. UBS4  حداقل 7.5 وات برق نیاز دارد در حالی که Thunderbolt 4 آن را با حداقل 15 وات دو برابر می کند.

. هنگام خرید دستگاه باید حداقل قدرت و سرعت مورد نیاز را در نظر داشته. باید مشخصات دستگاه را بررسی کنید زیرا سازندگان می توانند بین سرعت های 20 گیگابیت در ثانیه و 40 گیگابیت بر ثانیه با USB4 یکی را انتخاب و جایگزین کنند. اما با Thunderbolt 4، همیشه حداقل 32 گیگابیت بر ثانیه و 15 وات خواهید داشت.

کابل های Thunderbolt 4 از سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه بیش از 2 متر پشتیبانی می کنند. در مقابل، UBS4 فقط می تواند 40 گیگابیت در ثانیه را در یک متر پشتیبانی کند و در کابل های 2 متری یا بیشتر سرعت آن به 20 گیگابیت در ثانیه کاهش می یابد .

. شما می توانید تفاوت بین کابل های Thunderbolt 4 و USB4 را با لوگوی متمایز آنها تشخیص دهید. کابل‌های Thunderbolt 4 دارای یک پیچ رعد و برق با عدد 4 هستند در حالی که USB4 دارای نشان USB نمادین با 20 یا 40 است.

در نمودار زیر میتوانید مقایسه ویژگی ها و تفاوت Thunderbolt 4 در مقابل USB4 را مشاهده نمایید .

Thunderbolt 4 در مقابل USB4:

Thunderbolt 4 در مقابل USB4: کدام یک بهتر است؟

Thunderbolt 4 و USB4 مشخصات مشابهی دارند، اما اولی قادر است تا حداقل نیازهای بالاتری  را رفع کند .(تفاوت Thunderbolt 4 در مقابل USB4 چیست؟)

در حالی که دستگاه‌های دارای USB4 به دلیل اینکه قادرند تا نیازهای کمتری را رفع کنند می‌توانند هزینه‌های ارزان‌تری داشته باشند، شما با داشتن یک USB4 همه ویژگی‌های موجود در Thunderbolt 4 را دریافت نخواهید کرد.

بنابراین با توجه به سؤال Thunderbolt 4 در مقابل USB4 که کدام یک بهتر است و اینکه کدام یک را ترجیح میدهید بستگی به نیاز های شما دارد .

اگر عملکرد مهم است و قیمت عاملی قابل توجه برای شما نیست، (تفاوت Thunderbolt 4 در مقابل USB4 چیست؟) پس باید به دنبال دستگاه‌هایی باشید که از Thunderbolt 4 پشتیبانی می‌کنند.

اگر نگران سرعت انتقال بالا نیستید و ترجیح می‌دهید چیزی مقرون به صرفه‌ و ارزان تر بخرید، می‌توانید از USB4 استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که همچنان می‌توانید دستگاه‌های USB4 با پهنای باند و توان تحویل بالا خریداری کنید. شما فقط باید مشخصات یک محصول را مطابق با نیاز خود بررسی کنید تا ببینید آیا آن لپ تاپ قابلیت  پشتیبانی از سایر اتصالات دستگاه های جانبی را دارد یا خیر .

اگرچه Thunderbolt 4 به دلیل ویژگی های گسترده و جهانی بودن، از نظر عینی نوع اتصال بهتری بهره میبرد ،اما USB4 همچنین نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت کرده است.

این واقعیت که اغلب USB4 به راحتی با Thunderbolt 4 اشتباه گرفته می شود، گویای چیزهای زیادی است. اما اگر مجبور بودید یک نوع اتصال را بر دیگری ترجیح دهید، Thunderbolt 4 برنده این مقایسه خواهد بود و این کاملا واضح است.

تفاوت Thunderbolt 4 در مقابل USB4 چیست؟

پیشنهاد ویژه :

می توانید با کلیک کردن بر روی فرق بین SSD و HDD که از سری مقالات مفید و جذاب ما هستند را مطالعه نمایید